Godło

Archiwum

ZAJĘCIA KULTUROWE – KADYKS I KORDOBA

Kadyks

Ostatni weekend w Sewilli był pełen obaw odnośnie pogody. Od ponad dwóch tygodni padają codziennie deszcze o rożnej intensywności a my zaplanowaliśmy dwie wycieczki. Na szczęście pogoda nam wyjątkowo sprzyjała. W sobotę pojechaliśmy do Kadyksu, najstarszego miasta w zachodniej Europie, założonego przez Fenicjan 1100 lat p.n.e. Kadyks położony jest na półwyspie, który otacza Ocean Atlantycki. Słońce i ciepły wiatr zachęciły trzy uczennice do wejścia do wody na słynnej plaży Caleta, leżącej miedzy dwoma fortyfikacjami San Sebastian i Santa Catalina. Zachwycaliśmy się pięknymi widokami zarówno od strony oceanu jak i z wieży Katedry. Na jej dachu znajduje się złota kopuła, która pięknie odbija promienie słońca. Starówka miasta wypełniona jest zabytkami z różnych okresów historycznych. Budowle, pomniki oraz parki z monstrualnymi drzewami zwiedzaliśmy do późnego popołudnia. Na pewno nie zapomnimy nigdy tego wspaniałego miasta.

k1

Kordoba

W niedziele zwiedziliśmy Kordobę, która jest położona w dolinie Gwadalkiwiru, nad samą rzeką i leży u stóp masywu gór Sierra Morena. Ze względu na liczne i wspaniałe zabytki będące świadectwem obecności wielu cywilizacji została wpisana na listę UNESCO. Nam udało się zwiedzić wielki meczet – La Mezquita. Jest to potężna świątynia muzułmańska, miejsce zadziwiające architektoniczną harmonią panującą w jej wnętrzu. Znajduje się w nim ponad 800 kolumn wspierających podwójne łuki podkowiaste oraz piękny, ośmiokątny mihrab z kopułą w kształcie muszli. Most Rzymski (Puente Romano) uznaliśmy za najwspanialszy punkt widokowy na starówkę Kordoby. Inną z głównych atrakcji Kordoby, którą zobaczyliśmy, był alkazar królów chrześcijańskich. Kordoba w X wieku opisywana była jako miasto odzwierciedlające architektoniczne, intelektualne, społeczne i estetyczne osiągnięcia wszystkich cywilizacji ówczesnej ludzkości. System sztucznego nawadniania sprawił, że metropolia ta pomimo gęstej zabudowy przypominała wielki ogród. Do publicznego użytku służyło tam wówczas około 300 meczetów, 300 łaźni, 20 bibliotek (w tym Biblioteka Al-Hakama posiadająca w swoich zbiorach ponad 400.000 manuskryptów), liczne szkoły oraz 17 uczelni wyższych.

Pozdrawiamy serdecznie z pięknej Andaluzji!
opiekun Marta Brud z uczniami z klas 2d i 3d.